TIPY: Jak reagovat na negativní zpětnou vazbu?

20.09.2019

Před časem mi dorazila otázka od jedné z fotografek z mého klubu: "Jak se mám vypořádat s tím, když se jednomu dotyčnému mé fotografie nelíbí?".

Není to poprvé, ani naposled, co jsem se s touto situací prostřednictvím někoho z fotografů setkala, a tak je na čase, abych napsala pár slov, kterými bych Tě mohla dost možná inspirovat.

Lidé umí být, především prostřednictvím sociálních sítí, dosti nevybíraví ve svých sděleních. Je to vlastně celkem pochopitelné, protože v ten daný moment nestojí tváří v tvář Tobě, nehledí Ti do očí, a tak bez ostychu napíšou, co je zrovna napadne. Nedává tedy význam jim odvětit se stejným negativním nábojem, ale na chvíli se nad jejich zprávou pozastavit. To by totiž bylo jen přilévání "oleje do ohně" a celá diskuse by nikam nevedla.

Dost možná měli dotyčný špatný den a potřeboval svou dávku negativní energie někam přesměrovat a Tvé fotografie byly zrovna na ráně. Pokud totiž v negativní zpětné vazbě není obsaženo doporučení "jak to udělat příště lépe", jedná se právě o tento případ. V této situaci by Ti mělo pomoci, že si uvědomíš, že vlastně jde především o jejich problém s Tvou tvorbou. Důležité je právě slovo "JEJICH". Oni totiž mají problém. Nikoli Ty. Tudíž si sdělení dotyčného rozhodně neber osobně. A pokud přeci jen budeš mít chuť dotyčného oslovit, zkus na něj směřovat například otázku: "A co mám udělat pro to, aby byla ta daná fotografie příště lepší?". Buď to dotyčného donutí se chytit za nos, dost možná ani nezareaguje, protože neví jak, nebo Ti odepíše do detailu, na co si myslí, že je dobré se z jeho úhlu pohledu zaměřit.

Pokud Ti ale dotyčný v rámci své negativní reakce poskytl zároveň i "konstruktivní kritiku" a popal do detailu co udělat pro to, aby byla Tvá tvorba lepší, pak je dobré se nad jeho příspěvkem určitě zamyslet a dotyčnému poděkovat, a to i v momentě kdy nepředal své sdělení zrovna v pozitivním duchu. Takové zpětná vazba totiž může být opravdu přínosná a bude tedy dávat smysl se i na přímo s dotyčným spojit a nechat si jeho myšlenku vysvětlit do detailu.

Obecně vzato, Tvá tvorba si tak jako tak najde určitou skupinu fanoušků, které se bude líbit. Této skupině lidí věnuj svůj čas. Najde se ale také skupina tzv. "haterů", kterým se rozhodně Tvé fotografie líbit nebudou. S hatery však nedává smysl ztrácet svůj čas, budou tu neustále a jednou za čas Ti rozhodně nějaký nepěkný komentář na Tvou adresu zašlou. I přesto se pokus tuto skupinu lidí chápat pozitivně, protože i negativní reklama je vlastně reklama.

Přeji Ti tedy spoustu krásných fotografií koní a velkou fanouškovskou základnu!