Sem vložte podnadpis

TIPY: Jak je to s fotografováním za poledního slunce? Odhal tajemství společně se mnou! 

Před časem jsem dostala výzvu k tomu, abych připravila článek na téma o fotografování koní v době pravého poledne, tedy v momentě, kdy je slunce během jasného dne nejintenzivnější, právě díky množství světla, které produkuje, a tím nám všem nejvíce komplikuje život při fotografování. Všichni dobře víme, že nejlépe se fotí ráno, či dopoledne, nebo naopak v pozdních odpoledních hodinách, kdy je světlo, které slunce produkuje, měkké a pomáhá nám. Někdy si však denní dobu opravdu vybrat nemůžeme, jako je tomu například na závodech, nebo výstavách a jsme nuceni se s takovou situací popasovat, jak nejlépe umíme. Kolikrát tomu ani štěstí nechce, abychom měli vhodnou pozici pro fotografování a tak fotíme koně tak, kdy jedna jejich část je přesvětlená sluncem a druhá zalitá stínem. Jak tedy na to, aniž byste museli využít blesk, odraznou desku, nebo filtry na objektivu?

Není možnost si vybrat vhodnější místo pro fotografování, takže...

V případě opravdu nelehkých podmínek pro fotografování je velmi dobrým řešením pořídit fotografie do RAWu, ve kterém můžete později provést vyvážení expozice, stínů a světel, černé a bílé barvy a to tak, aniž byste ztráceli strukturu jednotlivých částí fotografie, které byly buď příliš světlé, nebo naopak příliš tmavé. Fotografie si tedy upravím v software, nejlépe Adobe Lightroom, nebo Adobe Photoshop tak, že je nejprve expozičně vyvážím, tak aby tedy světlé i tmavé části byly koukatelné a tak i vzájemně vyvážené a poté začnu posouvat do kladných hodnot stíny a případně i černou barvu. Naopak do záporných hodnot se budou posouvat světla a bílá barva. Dbejte však, kvůli zachování jisté reálnosti ve fotografii, aby nebyly hodnoty příliš vysoké a nestala se tak fotografie příliš plochou na první pohled. Občas je třeba zachránit i některé přepálené části obličejů a ty většinou řeším v Adobe Photoshop, kde za pomocí štětce, krytí "ztmavení" a hodnotou krytí "30%" nanesu barvu tam, kde se zcela vytratila.

Je možnost si vybrat, odkud fotíte, tedy...

Občas se poštěstí a vy máte i za nelehkých podmínek možnost se přesunout tak, abyste měli slunce přímo za zády a tak budete mít koně před sebou celého krásně nasvíceného ostrým sluncem. Stíny sice zůstanou stejně ostré a přechody mezi nimi a světlými částmi budou nadále tvrdé, vše však napraví opět stejný postup úprav, jako u prvního kroku. Další variantou je i "high key" fotografie. Můžete totiž využít fotografování v protisvětle a vytvoříte tak krásné záběry s bílým a čistým pozadím, protože obloha bude celkově přeexponovaná, v momentě, kdy nastavíte fotoaparát, aby zachytil koně a dostatečně prosvětlené detaily na něm. Poslední možností je i zachycení siluety koně s krásně vybarveným pozadím. V takový moment budete nastavovat na expozimetru hodnoty především mínusové a dosáhnete tak téměř černého koně bez znatelných detailů a barevně vykreslené pozadí, tedy nikoli pouze přesvětlenou oblohu. Jak vidíte, jedná se tedy o kompromis ovlivněný záměrem fotografa, tedy lidí, jako jste Vy. :-)

Pro případ, že byste přeci jen fotili do JPG...

...doporučuji hlídat si nastavení na expozimetru spíše v kladných hodnotách. Docílíte tak místy sice přepálených míst, ale detaily na koni, které budou zalité stínem, si však neschováte jednolitou černo-černou barvou, což si myslím, že je menší zlo, než mít krásně nepřepálené obláčky na modré obloze a půl koně černého.

Je jedno, zda zvolíte tu, či onu metodu pro zachycení koně v pravé poledne za přímého slunce, dbejte však vždy na správně zaostřené oko, kvalitní fázi chodu koně, poutavý moment a rozhodně nezapomínejte ani na pravidla kompozice, o kterých jsem se v nemalém rozsahu rozepsala i v jednom z mých E-BOOKů. Takže, fotografování v pravém poledni, zdar!

Líbil se Ti tento článek?

Přihlaš se do VIP sekce a dozvídej se o tipech na fotografování koní, jako první!